Het idee ontstond op Kreta.
George, de stiefvader van de 27-jarige Amsterdammer Floris Reurts, verbouwt daar al langere tijd olijfolie. Twee jaar geleden besloot Floris, samen met zijn broer, zus en moeder, de olijfolie in Nederland en België te verkopen onder de naam Gkazas Olijfolie.
Dat loopt goed. Inmiddels zijn er al bijna 200 speciaalwinkels en biologische supermarkten die de olijfolie van de Grieks-Nederlandse familie afnemen. Ook is de olijfolie van Gkazas verkrijgbaar bij vier groothandels en tientallen restaurants.
Partijen werken graag mee aan startup Gkazas Olijfolie, dat eerlijke olijfolie belooft en zonder kapitaal van externe investeerders werkt. Reurts: “Ik denk dat mensen gewoon blij worden van ons.”
Een moeilijke markt
Twee jaar geleden was de situatie echter heel anders. “Olijfolie is een moeilijke markt”, weet Floris. “Er is veel concurrentie tussen de verschillende soorten die in omloop zijn.”
De ondernemer doelt op de kwaliteitsverschillen. Veel olijfolie van betere kwaliteit (extra vierge) wordt aangelengd met mindere kwaliteit. Het is in deze wirwar vaak niet duidelijk meer waar de oliën vandaan komen.
Ook wordt er doelbewust gefraudeerd. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek van de Italiaanse justitie dat zeven grote Italiaanse producenten, waaronder die van het merk Bertolli, mindere olie verkochten als kwaliteitsolie.
In een onderzoek uit 2011 kwam eerder al naar voren dat 80 procent van de flessen met ‘Italiaanse’ olijfolie ook olie van lage kwaliteit uit andere landen bevat.
Volgens een Italiaanse fraudespecialist zijn er zelfs criminelen actief die ziekmakende olijfolie vermengen met de extra vierge. Italië is de grootste producent van olijfolie.
Eerlijke olijfolie
Het gesjoemel is om twee redenen schadelijk. Ten eerste worden consumenten bedrogen. Daarnaast worden producenten van echte extra vierge uit de markt geconcurreerd door de prijzen die te mooi zijn om waar te zijn.
Dat laatste overkwam ook stiefvader George, die overwoog ermee te stoppen. De redding kwam toen zijn stiefzonen in Nederland in persoonlijke gesprekken het verhaal van “eerlijke olijfolie” zijn gaan vertellen aan retailers. Vanwege de lokale vraag uit Nederland heeft Gkazas nu, naast George, ook familie en andere Griekse boeren ingeschakeld.
“Het klimaat op Kreta is perfect voor olijfolie”, legt Floris uit. “Negentig procent van de Kretense olijfolie is dan ook extra vierge. Wereldwijd is dat 10 procent. Italië en Spanje zitten tussen de 30 en 40 procent.”
Daarnaast plukt Gkazas olijven met de hand. “Er zijn ook machines die dit kunnen, maar die hebben als bijwerking dat ze de boom beschadigen.”
Extra vierge betekent officieel dat de zuurtegraad van de olie beneden de 0,8 procent zit. Deze olijfolie is vaak duurder maar ook van betere kwaliteit. Dat wil zeggen: lekkerder en gezonder.
De partners van Gkazas
Niet alleen afnemers in de detailhandel zien wat in het verhaal van de Grieks-Nederlandse familie. Gkazas Olijfolie wordt ook van geholpen door andere bedrijven. “Partners”, noemt Gkazas deze betrokken partijen.
Deze samenwerkingen leveren ondanks de “beperkte middelen” waar deze volgens Floris mee worden gefinancierd “ontzettend mooie resultaten”. Neem bijvoorbeeld onderstaand filmpje dat de foodstartup heeft gemaakt met een videobedrijf.
Ook de hulp van designbureau Today kwam als geroepen. “Zonder te veel op de financiële zaken te focussen hielpen zij ons met het ontwerp van een merkidentiteit. Denk aan beeldmateriaal, website, het logo en de verpakkingen. Ze zagen Gkazas als prestigeproject”, verklaart Floris de medewerking van het ontwerpbureau dat normaal werkt voor grotere klanten zoals de Rijksoverheid en Ziggo.
Behoud familiebedrijf
Gkazas opereert tot nu toe nog zonder geld van externe investeerders. “We zijn een familiebedrijf en dat proberen we ook nog even zo te houden. Bovendien is het voor nu ook beter om rustig uit te breiden. Verkoop van olijfolie is een fysieke business die de eerste jaren geleidelijk mag groeien. Als alles helemaal goed staat, kunnen we altijd verder kijken.”
De familie heeft zelf het geld bij elkaar gelegd.
Hoe krijgt zo’n kleine startup het steeds voor elkaar om mensen voor zich te winnen? Een stilte valt. “Goede olijfolie brengt goede mensen bij elkaar, zeggen we altijd bij Gkazas”, reageert Floris. Een vrije vertaling van de Griekse filsoof Socrates die ooit zei: een goede maaltijd brengt goede mensen samen.
Die boodschap moet heel Nederland bereiken als het aan de familie ligt. Gkazas Olijfolie geeft binnenkort 80 bomen op het Kretense land van stiefvader George weg. Onder meer aan foodbloggers, partners en koks. De bomen worden voorzien van naambordje. Ook op die manier hoopt Gkazas naar eigen zeggen het verhaal van “eerlijke olijfolie” verder te verspreiden.
“De bedoeling is natuurlijk dat zoveel mogelijk Nederlanders bekend raken met Gkazas Olijfolie”, aldus de Amsterdammer, die erop wijst dat Nederlanders veel minder olijfolie (gemiddeld 1 liter per jaar) gebruiken dan de Grieken (27 liter per jaar).
Daarnaast geven drie chefkoks - Freek van Noortwijk, Naresh Ramdjas en David Baxter - binnenkort aan Gkazas-genodigden een cursus koken met olijfolie in The Loft van de A’DAM Toren.
Naast het ondernemerschap, werkt Floris parttime bij de online uitgever Wayne Parker Kent. Volgens hem twee functies die elkaar versterken. “Bij WPK leer ik veel over de online wereld. Daarnaast kan ik mijn ondernemerslessen ook weer goed inzetten voor WPK. Het is hard werken en ik word er nog niet heel rijk van, maar de vrijheid die ik bij Gkazas en WPK heb, maakt dat ik het goed kan combineren.”
Terwijl de business geleidelijk groeit, blijft Floris doorgaan met het benaderen van nieuwe winkels. “We willen naar de 500 winkels in Nederland. Als dat gelukt is, gaan we voorzichtig kijken naar Duitsland, Engeland en misschien op een gegeven moment ook wel China.”
Is er een einddoel? Even denkt Floris na. “Als heel Kreta volstaat met olijfoliebomen die eerlijke olie leveren aan de rest Europa, dan is het misschien af.”